Ondergrondse wateropslag in Oudenaarde en Aalst

Ondergrondse wateropslag in Oudenaarde en Aalst

Door de hoge verhardingsgraad in Vlaanderen spoelen grote hoeveelheden regenwater al te snel weg naar waterlopen en rioleringen, en zo naar de zee. We onderzoeken of we

  • wateroverschotten in de herfst en winter in de ondergrond kunnen injecteren (1)
  • en bewaren (2)
  • om in drogere periodes terug op te pompen (3).
introductie foto Ondergrondse wateropslag in Oudenaarde en Aalst

Die aanpak heeft veel voordelen:

  • we kunnen snel een voorraad opbouwen,
  • er loopt minder water naar de zee
  • en we leggen minder beslag op de ruimte dan wanneer we bijvoorbeeld een extra spaarbekken zouden moeten aanleggen.

Samen met waterbedrijf Farys onderzochten we in 2022 de mogelijkheden rond ondergrondse wateropslag (ASR of Aquifer Storage and Recovery) in Aalst en Oudenaarde. In Aalst onderzoeken we bovendien of we effluent (gezuiverd afvalwater) van Aquafin kunnen gebruiken als bron voor drinkwaterproductie. Door onze expertise rond putboringen en ondergrondse wateropslag te bundelen met de toevoer- en transportinfrastructuur van waterbedrijf Farys, breiden we de onderzoeksmogelijkheden en slaagkansen fors uit. Voor het project in Oudenaarde haalden we in 2022 subsidies binnen bij de Vlaamse overheid.

function swipedetect(el, callback){ var touchsurface = el, swipedir, startX, startY, distX, distY, threshold = 200, //required min distance traveled to be considered swipe restraint = 100, // maximum distance allowed at the same time in perpendicular direction allowedTime = 300, // maximum time allowed to travel that distance elapsedTime, startTime, handleswipe = callback || function(swipedir){} touchsurface.addEventListener('touchstart', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] swipedir = 'none' dist = 0 startX = touchobj.pageX startY = touchobj.pageY startTime = new Date().getTime() // record time when finger first makes contact with surface e.preventDefault() }, false) touchsurface.addEventListener('touchmove', function(e){ e.preventDefault() // prevent scrolling when inside DIV }, false) touchsurface.addEventListener('touchend', function(e){ var touchobj = e.changedTouches[0] distX = touchobj.pageX - startX // get horizontal dist traveled by finger while in contact with surface distY = touchobj.pageY - startY // get vertical dist traveled by finger while in contact with surface elapsedTime = new Date().getTime() - startTime // get time elapsed if (elapsedTime <= allowedTime){ // first condition for awipe met if (Math.abs(distX) >= threshold && Math.abs(distY) <= restraint){ // 2nd condition for horizontal swipe met swipedir = (distX < 0)? 'left' : 'right' // if dist traveled is negative, it indicates left swipe } else if (Math.abs(distY) >= threshold && Math.abs(distX) <= restraint){ // 2nd condition for vertical swipe met swipedir = (distY < 0)? 'up' : 'down' // if dist traveled is negative, it indicates up swipe } } handleswipe(swipedir) e.preventDefault() }, false) } window.addEventListener('load', function(){ var el = document.getElementById('prevnextbar') var nextpage = document.getElementById('nextpage') var prevpage = document.getElementById('prevpage') swipedetect(el, function(swipedir){ if (swipedir != 'right'){ prevpage.click() } if (swipedir != 'left'){ nextpage.click() } }) }, false)